Tape the sound

Wednesday, July 6, 2011

Svein Kristiansen og BULB med på Nes!O


Svein Kristiansen fra bandet BULB.
Tekst og foto: Tom Ståle Engebretsen

Det er mange rare tilfeldigheter som kan oppstå når man går med en idè.
Svein Kristiansen ble jeg introdusert for av hans kone, da jeg nevnte ideen om electronica prosjektet til henne for litt over ett år siden.
- Hei, mannen min lager musikk, sier hun.
- Kanskje det kan være interessant…
Og dermed fikk jeg møte Svein Kristiansen for første gang.
Nå har det gått en sommer til, og prosjektet er i startfasen. Svein har nettopp sendt meg en sms om at han har en CD klar. Kort vei til et møte denne sommerkvelden.
Jeg vet ikke så veldig mye om han, men de gangene jeg har hilst på han, har jeg fått et inntrykk av en svært sympatisk og hyggelig fyr.

Og endelig blir det tid til å finne litt ut om musikken hans.
Allerede som 2 åring var Svein Kristiansen opptatt av musikk. Da satt han og lagde platespillere av pappesker. Rett og slett i fascinasjon over dette forunderlige som kunne avspille lyd. Som 11 åring var den første gitaren på plass. Og bare noen år etter det, var band virksomheten i gang.
- Det ble en del forskjellige band da, forteller Svein.
- Jeg har spilt i både rockeband og jazzband. Noe konserterfaring har det også blitt.
Mr. Kristiansen er oppvokst på Greåker i Østfold får jeg vite. (Ja jeg spør jo om det da, selvfølgelig.) Til Nesodden kom han med familien i 1998. Slik må jeg vite, når det handler om dette prosjektet. Er det egentlig nødvendig? Jo, selvfølgelig. Dette er ren Nesodden patriotisme.
Men nok om det. Nå handler det om Svein Kristiansen og bandet Bulb.

I 1995 startet det som skulle bli opptakten til Bulb.
- Det tok for alvor fart den gangen da jeg ble kjent med Vibeke Thoresen Dahle, forteller Svein.
- Jeg traff henne da hun koret på en konsert med et band jeg spilte i. Hun hadde en fantastisk stemme, og siden da har vi samarbeidet.

Hvordan jobber så disse to sammen undrer jeg.
Det handler oftest om at Svein lager noen ideskisser, før Vibeke kommer til studioet og bidrar med tekst og vokal.
Riktignok er Bulb i dag et band med flere medlemmer, men kjernen i Bulb er Svein og Vibeke.

Hva slags musikk spiller egentlig Bulb, spør jeg Svein. Det hører med til historien at noe av materialet ligger ute på myspace, men det er like gammelt og utdatert som myspace i seg selv er.
- Vi er veldig inspirert av Portishead og Massive Attack, forteller Svein og utdyper;
- Jeg trodde egentlig ikke at jeg skulle like den type musikk. Men det er noe med melodiøsiteten, lydkulissene og vokalen.
Vi beveger oss mer melodiøst av sted enn Trip Hop sjangeren. Vi er ikke så mørke, forklarer Svein.
-Det er en viss tidløshet over det vi lager.
Han kan fortelle at han liker både progrock og jazz og finner inspirasjon også her.

Bulb består i dag av Svein Kristiansen, (synther, programmering, gitarer) Vibeke Thoresen Dahle, (vokal) Dag Tore Johnsen, (bass) samt Erik Jøkling (trommer).
Tidligere var også Dag Evjenth med, og han har også skrevet noen av de gamle tekstene til Bulb. Låter som er med i dag.
Foreløpig har de ikke gitt ut noen plate, men det er et svært sterkt og godt materiale på gang…
- Vi har ikke akkurat forhastet oss sier Svein. Mye av det vi lager har vært igjennom stadig forbedringer. Det har vært litt av og på. Plutselig blir det lange perioder i strekk med arbeid. Jeg jobber når jeg synes det er morsomt.
Og da er det greit for Svein Kristiansen at han har eget studio, hvor det er plass til alle Bulb medlemmene og øve.

Jeg får en CD av Svein, og tar noen kjappe bilder. Ja, han er så hyggelig som han ser ut.
Vi er blitt enige om at vi skal bruke pressebilde av bandet som en annen fotograf har tatt, når vi kommer til lansering. Jeg får vel gå med på det.

Vel hjemme med Cd-en i anlegget har jeg en utrolig opplevelse;
Dette er virkelig noe stort på gang… Det låter som Portishead og Massive Attack! Det er ikke tull. Det er så stort som dette. Og det ligger upublisert på en hardisk. Før nå.