Tape the sound

Tuesday, July 5, 2011

"ffunk" med på Nesoddens electronica prosjekt: Nes!O


Frode Holstad er multi instrumentalist som blir med på Nes!o utgivelsen.
Tekst og foto: Tom Ståle Engebretsen

Frode Holstad er en hyggelig mann jeg har kjent noen år, gjennom arbeid i Nesodden kommune. Jeg visste at han drev med gitar kurs og er aktiv som hobby musiker. Men litt feilaktig var jeg sikker på at jeg hadde med en ekte rocker å gjøre. Så feil man kan ta.

En mer musikalsk -og sjanger grensesprengende låtskribent skal man lete lenge etter.
Demo Cd-en jeg fikk kunne by på svært så herlig ambient.
Han er multi instrumentalist, og med respekt å melde; En hyggelig rocker, med sans for mange genre. Han går ikke av veien for ekte 80 talls synthpop heller.

Hva er så historien bak ffunk og Frode Holstad?
ffunk betyr enkelt og greit; Frode Funk.
- Det er et kallenavn som har hengt ved meg fra tidlig alder, forteller Frode.
Opprinnelig er han en skikkelig bygutt, oppvokst på Årvoll i Oslo. Og han forteller selv at han er egentlig trombonist fra korpstida. Ja, også har han spilt i jazzband med mer.
- Så ble det funk band i 1970, kan han melde.
- Jeg begynte med bassgitar. Vi var 4 stykker som holdt på en 3-4 år. Vi lagde låter sjæl.
Oslodialekten er tilstede, selv om han har bodd her på øya siden 1987.
Det har blitt mange konserter på Frode etter funkbandet også.
Han mimrer litt om tida på i kjelleren på Hagstrøm musikk (legendarisk musikkbutikk i Oslo)
- Det var her vi møttes og bygde et stort nettverk, forteller han
- Maris Müller, Svein Dag Hauge, Håkon Graff, alle var vi en stor musikerkrets den gang. Personlig synes jeg det ble vanskelig å leve av å være musiker. Noen klarte det. De var på rett sted til rett tid.
Frode er en fyr som er oppriktig glad på andres vegne. Han kan kunsten å glede seg over andres bragder og prestasjoner. Han kan hjelpe mange dit, uten å ta noe av æren for det selv. Han er generøs og sindig.

Hjemme hos Frode blir jeg servert kaffe fra en av mange espresso kopper han har kjøpt i utlandet.
- Det er en samler i meg også, forteller han.
- Alle steder jeg er ute og reiser, kjøper jeg alltid en espresso kopp. Det blir en fargerik samling av det.

Musikeren Frode er fascinerende. Han behersker og spiller blant annet trommer, elsker kongas, spiller alle typer fløyter, munnspill, gitarer i fleng og alle typer tangent instrumenter. Og han kan spille de. Det er ikke til pynt.
- Jeg begynte allerede som 3 åring å ”bråke”, fleiper han med.
Pr. i dag han installert seg i heimen med eget studio, som har en overflod av diverse instrumenter.
- Jeg bruker musikken og kreativiteten som min greie til å slappe av fra vanlig jobb, forteller Frode.
- Stort sett sitter jeg mange timer hver kveld. Det er mange instrumenter det skal øves på. Det skal vedlikeholdes. Det blir en jobb i seg selv.

Musikken da Frode? Når fikk du interesse for electronica?
- Det startet vel på 80 tallet. Kraftwerk og Jean Michel Jarre var store. Jeg kjøpte synth den gangen. En Ensoniq.
- Man blir et produkt av alt det man hører og tar inn. Samtidig må man være åpen for nye ting, forteller han.

Vi går inn på det aller helligste rommet. Frode byr på en jam konsert i studioet, mens jeg knipser bilder av han.
- Det jeg liker minst er å jobbe med data, forteller Frode.
- Jeg liker å spille alle instrumentene selv, og skape mitt eget sound. Jeg vil lage alt fra skratch. Jeg vil ha med manuelle instrumenter.
Han demonstrerer med Ensoniqen som fremdeles er i bruk. En sequencer gjør også nytten.
- Alle lyder blir et uttrykk for noe du har inne i deg, forteller han.

Det er ikke helt uten grunn at det blir mye ambient med andre ord. Frode kan like gjerne ta opp lyder i naturen, og bruke i sin musikk. Senest i en kunstforestilling hvor han hadde musikken til et multimediashow/performance av og med Benedikte Strand. Dette var på arrangementet ”Elvelangs” i Oslo.

Totalt har han nå lagret ide-skisser og materiale til en 500 låter! Og han har orden på alle låter i datalagringen.
Jeg er forundret over at han ikke har gitt ut noe tidligere.
- Nå er jeg der at jeg både har tid og stabilitet, forteller Frode.
- Hvilken retning det blir vet jeg ikke helt enda. Vi har noen band planer også. Men akkurat nå har jeg lyst til å gå for ambient/electronica.

Jeg er glad for at Frode Holstad, eller ffunk, blir med på Nes!o og ønsker han velkommen til prosjektet.
Du kan se flere bilder og lese om Nesoddens store electronica prosjekt her!