Tape the sound

Monday, April 2, 2007

Allright biffer (Fine sko)

All right biffer (Fine sko) av tom ståle engebretsen
En novelle inspirert av slang i 50 åra
Puss blingseglassene (brillene), og la det gå 10000 volt gjennom lommelyktpæra. (Frisk overraskelse)



Mitt navn er Øivind Staalesen. Jeg er tilbake på kontoret i tigerstaden, etter en tur på Obos i ødemarken. Jeg skulle lime i pokerspellet, og fyrte på primusen. For å gjøre en lang historie kort; Det var de ståla. Pluss at en nellik, absolutt skulle bunte meg.
Jeg ga køl og hoppa på treinet til Sliva. Like greit, for gryna var borte etter at jeg hadde supet flyevann til jeg ble swing i peddala. Børsten rant av vegga deroppe.
"Staalesen?" En kvinnestemme hørtes i det jeg skulle strø i en pinne.
"Staalesen, de må hjelpe meg. Døra for opp og der stod et spindelvev, som var kitta, sparkla og malt.
"Hva kan jeg hjelpe deg med?" spurte jeg.
"Du som er detektiv må hjelpe meg." Hun dro av seg fingertrusene, og satte seg boms ned.
"Jeg er blitt frastjålet et dyrbart perlekjede. Ja det er helt uerstattelig arvegods..."
Frøkna begynte å tute. Dama så ut som en fødsel i trynet, men forøvrig var a en fullrigger. Bilhjul på huet, nytt lokk og en vanvittig mjælkebutikk. Hu måtte ha flis så det holdt.
"Nå frøken, fortell hva som har hendt."
Damen, som forøvrig het Figenblad, hadde tatt banen etter et selskap på lørdan og da a kom hjem var kulespellet borte. (Og det var å gjøre en lang historie kort om du skjønner...)
"Du får fylle buret med luft og strø pepper på maten," sa jeg.
"Hva behager?"
"Du får ta turen hjem så finner jeg en ringebu og kontakter deg, så fort jeg veit no.
Etter å ha kjøft en stang med ullteppe og påstryk, tusla jeg bort til Lompa. Det er bare en fyr som er freidig nok tell å stæle på Seter`n, og jeg veit hvem det er.
"Hei Øivind, ække du på langtur a`?"
Det var Bæla som ropte på meg. En godfjotting som alltid er full helt opp til mor og stubbeloftet.
"Det blei litt mye børst. Orka ikke mer," svarte jeg.
"Jeg har masse kælk hjemme. Kan jeg rive i en sup?"
"Nei takk. Ikke no plankesaft i dag," svarte jeg.
"Harru en blå merr å bomme bort a`...
"Her, ta en kondisjonspinne. Du.... Harru sett Harry no sted? spurte jeg.
"Han er vel sammen med snippegjengen. Den pomadesnobben burde vært tatt av krimmen for lenge sia. Trur han er på Kutørjet..... Dø, bli med å ta en jekselbløyter a`?"
"Nei, ikke nå. Jeg må fikse no. Dessuten er jeg rensa."
Harry ja. Både skjørtejeger og kjeltring. Jeg visste det måtte være han. Jeg gikk i egne tanker, før jeg plutselig hørte tutinga på et glis, rett bak meg i striten.
"Det får`n si. Der er du," sa jeg til Harry.
"Er`e sølvreven som er ute og går?" skjemtet han og jeg fortsatte:
"Hva er`e du gjør om dagen?"
Harry glimtet lurt bort på meg før han svarte.
"Oversiktsarbeid. Knerte på småviltet vet du."
Harry strøk seg over tangorabatten. Han hadde på seg fallskjermbrett og rokk. Harry var kjent for å føre en proper lakksko, og det var mange trikkeskilt som falt for denne spekkhuggeren med kelnerhår.
"Du skulle ikke tilfeldighvis ha vært på Seter`n i hælja?, spurte jeg.
"Akkuriktigrat, hvordan visste du det? Det lukta dyne der, men det viste seg å være bare eldre høner som var strigla til trengsel. Den eneste jag fant var en bærestilk, skikkelig sukkertøy. Jeg ga a til å med en griserumpe."
"Ligg unna bæra før`n er moden, sier nå jeg."
"Så hårsår du er a. Du møter vel bare strykefjæler og marmorknask med tenna på tørk," hånlo han.
"Nåja, damer er damer," svarte jeg. "Forresten er det allright biffer du har..."
Harry bøyde seg ned i kjerra og tittet stolt på dem.
"Verd en plass," svarte han og bøyde seg opp igjen. Han så kjapt på meg og sa:
"Du, jeg må skrelle."
Jeg har pianofingrer jeg også, så jeg "lånte" kulespellet som lå i baksetet, uten at Harry så det.
For arbe fikk jeg femhundre blanke av frøken Figenblad.

Ordliste til "All right biffer"
All right biffer - fine sko, Obos i ødemarken - høyfjellshotell, lime - skaffe seg ad simpel vei, nellik - idiot, bunte - jule opp, treinet til Sliva - toget til Jernbanetorget, fødsel i trynet - ikke se ut i det hele tatt, flyevann - sprit, kælk - sprit, børst - sprit, plankesaft - hjemmelaget sprit, jekselbløyter - drikke sprit, strø i en pinne - ta seg en dram, spindelvev - gammel jomfru, kitta, sparkla og malt - meget sminket, fingertruser - hansker, fullrigger - stort velutviklet, pyntet kvinnfolk, bilhjul på huet - hatt, nytt lokk - "New look", mjælkebutikk - stor byste, flis - penger, banen - Holmenkollbanen, kulespellet - perlekjedet, ringebu - telefonkiosk, stang med ullteppe og påstryk - pølse med lompe, Lompa - Café Olympen, Seter`n - Frognerseteren, full helt opp til mor og stubbeloftet - helt gjennomtrukken av brennevin, blå merr - Blue Master, kondisjonspinne - røyk, snippegjengen - forretningsmenn, krimmen - kriminalpolitiet, Kutørjet - Lilletorget, rensa - pengelens, sølvrev - gråhåret mann, kelnerhår - glattsleiket hår, oversiktsarbeid - titte på damene, knerte på småviltet - ser etter jentene, tangorabatt - bart, fallskjermbrett - hatt, rokk - frakk, føre en proper lakksko - god til å danse, trikkeskilt - tynne jenter, lukte dyne - fest piker i sving, eldre høner - gamle damer, strigla til trengsel - overdådig pyntet, bærestilk - servitrise, sukkertøy - 16 årig pike, griserumpe - femkroning, glis - amerikansk bil, strykefjæler - tynn flat pike, marmorknask - tomhodet, dum pike, skrelle - dra sin vei, pianofingrer - lange fingrer, låne - stjele