Tape the sound

Wednesday, June 15, 2011

Lyskrydder juni 2011




Fant en gammel infrarød dias film som var eksponert for lenge siden. Tenkte at denne filmen kanskje kunne være noe å bruke i min Lyskrydder serie. IR filmen bærer sterkt preg av fargene gult - litt rødt - og litt grønt. Derfor er det nødt til å bli veldig fargesterke lyskrydder bilder. Vel, det var bare å sette igang på lysbordet. (Lyskrydder fra Naturkilden er min tittel på bilder jeg lager på denne måten: Setter sammen 2 orginal dias - Gjerne ett naturbilde, sammen med et strukturbilde) Begrensningen ligger i at de 2 bildene må stemme nogenlunde i eksponering for å treffe hverandre, uten å bli for mørke. I gamle dager kallte vi dette for "Sandwich". Det er slik jeg jobber fortsatt. Med andre ord er dette bilder som IKKE er laget digitalt! Som alltid er jeg svært inspirert av malerkunsten, og dette er min måte å lage bilder på. Nok om det.
Det viktigste er at disse bildene nok kan fremstå litt annerledes enn de jeg har fra før. Den infra-røde filmen er så ufattelig fargesterk, at det var en tøff utfordring å finne frem til denne løsningen på de bildene du ser her. Gøy er det å holde på.

Forøvrig når det gjelder Lyskryddder serien går jeg svanger om å lage en promobok snart...