Tape the sound

Tuesday, February 2, 2010

Vetter og troll i tekst og tegning

Endelig blir det egen bok på Erik A. Eriksen (t.v.) Forlagssjef Terje Bakke Pedersen (t.h.) har stor tro på boken om vetter og troll.

Tekst og foto Tom Ståle Engebretsen

Nå blir det både bokutgivelse og VM kalender for forfatteren og illustratøren Erik A. Eriksen, (87) fra Nesodden. Boken blir oversatt til hele 8 språk.

-Dette er gøy, ifølge Erik A. Eriksen. Nylig undertegnet han en avtale med Pictura Normann kunstforlag.

Boken heter ”Troll og vetter fra norsk mytologi” og er en morsom og personlig innføring i vår kulturtradisjon. Erik A. har i sin yrkekarriere jobbet som reklametegner og illustratør. Selv om han er pensjonist, så tegner han like flittig fortsatt.

- Trolltegninger er noe jeg alltid har holdt på med, forteller han.

- Jeg synes det er veldig morsomt at det blir noe av dette. Synd det ikke var for 20 år siden da, ler han og er fornøyd med at det nå omsider blir egen bok.

Erik A. Eriksen har tidligere vært publisert i en rekke ukeblader og juletidsskrifter. Alltid med egne historier og tegninger. De senere år har han også hatt illustrasjoner på trykk i Lofotboka. I arkivet hans finnes det historier så langt tilbake som både -60 og -70 tallet. For Amta leseren så dukker han stadig opp med små humoristiske betraktninger med skråblikk om livet på lesersidene.

Forlagssjef Terje Bakke Pedersen er også stor tilhenger av Erik A.

-Vi har laget både kortstokk og julekort med Erik`s illustrasjoner tidligere. Vi har stor tro på at denne boken kommer til å gjøre det bra. Vi satser mye på denne utgivelsen, og derfor blir den også oversatt til 8 språk, forteller Terje Bakke Pedersen.

Allerede på gave og interiørmessen i slutten av januar regner de med å ha en eksklusiv visningsbok klar.

” Troll og vetter fra norsk mytologi” er en bok Erik A. Eriksen har skrevet og tegnet fordi han synes vi må ta vare på det norske i eventyrverdenen.

- Jeg skjønner meg ikke så mye på det moderne som skjer i dag, forteller han.

- Jeg er litt opptatt av at vi ikke må glemme de gamle historier om våre vetter. Derfor har jeg laget en kort og enkel forklaring på de skikkelser og myter vi har. Så kan jeg håpe at noen har lyst til å studere videre på dette. Rett og slett en enkel bok som skal skape litt nysgjerrighet, forteller Erik A.

Når det først skulle bli kontrakt, så blir det også en egen VM kalender for 2011. Erik A. har allerede på oppdrag gjort kalenderen klar med sine troll illustrasjoner. Både forlagsjef Terje Bakke Pedersen og Erik A. Eriksen har stor tro på at VM kalenderen vil gå unna, når det hele braker løs i Holmenkollen neste vinter.


Faksimilie fra Amta. Det ble ikke helt sånn som teksten jeg har skrevet da. Men ok, bortsett fra at det ikke er snakk om utgivelse på messen. Det er en dummy som er laget til messen, og det sa jeg fra om. Ingen betaling på meg heller fra Amta, siden jeg tross alt har vært litt innvolvert i boken og tilrettelagt alt digitalt. Derfor måtte dette være en pressemelding, selv om teksten stort sett er min. Kredit for foto ihvertfall. Det morsomme er at jeg i artikkelen over, også har en finger med i spillet. Per Slinde intervjues i forbindelse med amatørutstillingen, og nevner sin bok der. Gjett hvem som har designet den? hehe.