Tape the sound

Monday, June 4, 2007

Eilin Midtbø

- Jeg lager et system først. Jeg ser en helhet i idèstadiet.

Eilin Midtbø er kunstner fra Molde. I hennes arbeider ligger det en nøye gjennomtenkt prosess.
- Jeg starter alltid med en idè, hvor jeg kan jobbe med et prosjekt over lang tid.
Da jobber jeg i en rutine, som gjør at jeg kan tenke på alt mulig annet. Når jeg setter i gang, har jeg allerede bestemt meg for målet.
Dette kan leses i flere av hennes verker. Nattsvermere er et av hennes prosjekter. Dekorative og litt "skumle" bilder hvor en nål utgjør kroppen til nattsvermeren. Dette er festet på et malt hvitt lerret. Vingespennet trykkes på.
- Likevel har bildene det unike som vi kjenner igjen i minnet, forteller Eilin. Nattsvermere er også kjent fra eventyrene. Det var en som forsov seg, når alle andre dyr fikk farger. Da ble det ikke farger igjen til nattsvermeren.
I Eilin`s kunst er det helheten som er viktig. Selv om hvert eneste verk, står på estetisk trygg grunn, så liker hun samlingen av de alle.
- Jeg lager alltid en struktur. Jeg ser etter linjer og organiserer. Det er system og frihet sammen.
Det gjelder alt fra hennes små tekstilkjoler til abstrakte malerier. Førstnevnte er en serie med små kjoler, hun brukte et år på å lage. En kjole for hver dag gjennom et år. Hver kjole tok alt fra en halvtime til to timer å lage. I presentasjonen henger de sammen. (Kan sees på bildet i bakgrunnen)
"Hvit som snø, rød som blod" er en serie på totalt 40 malerier.
Her lå utfordringen også i begrensningen, forteller Eilin. Vi har en idè om det perfekte her i Skandinavia. Blå øyne, rød munn, lys hud og hvite klær. Med dette som utgangspunkt ønsket jeg å lage serien. Hvert eneste bilde får en egen personlighet. Alle med særegne trekk. Jeg vet hvordan de skal bli, før jeg begynner.
Etter å ha vært hjemme 4 år i Molde, reiser Eilin nå tilbake til USA. Hun har sin bakgrunn med bachelor fra University of Tennessee at Knoxville og master fra California institute of the arts. Byen hun trekkes mot er Chattanooga i Tennessee.
Men før hun reiser tilbake, rekker hun å holde en utstilling i Molde. Serien heter "Dans" og er en installasjon med blandet teknikk. Med stearin og ståltråd har hun laget 100 ballkjoler som er ca 40 cm høye. Dette skal vises i prosjektrommet på Kunstnersenteret Møre og Romsdal i perioden 9. juni til 8. juli.