Tape the sound

Thursday, March 8, 2007

Marie Sjøvold

(tse Old Files. På trykk i Norsk fotografisk tidsskrift 2002)


Man åpner seg gjennom bilder, forteller Marie Sjøvold. Jeg ser stor forskjell på følelser i bildene. Bilder er veldig personlig.

Fotografering startet Marie med allerede som 13 åring.
Vi lekte mye i familien vår, forklarer hun. Vi kledde oss ut og tok masse bilder. Etterhvert ble det mer og mer jeg som stod for fotograferingen.
Når ble det alvor av karriereplanen?
Jeg bestemte meg allerede den gang. Jeg tenker alltid bilder. Jeg vet det er foto jeg skal holde på med. Jeg liker å se bilder. Synes det er morsomt å lage min egen oppfatning. Jeg blander sammen ting jeg opplever. Steder og mennesker.
Det handler om å skape en tillitt, sier Marie. Jeg ønsker ikke å tyne en situasjon. Det må være en ro eller stemning. Jeg tenker situasjoner hele tiden. Prøver å skape noe der og da. Jeg vil komme frem til noe.
Hvordan vil du gjerne jobbe i fremtiden?
Jeg ønsker å jobbe med reklame og ha egne prosjekter ved siden av. Balansere de to tingene. Jeg liker kunst og hører mye musikk. Det beste er å kunne reise og ta bilder. Det er viktig å holde det i gang. Ha mennesker i fokus. Gjerne noen gode prosjekter over tid. Hittil har jeg jobbet mye med folk jeg kjenner.
Hvordan ser du på din egen fremtid?
Det er frustrerende å tenke realistisk på fremtiden. Vanskelig å tenke hvor man er om 5 eller 10 år. Men man er et sted. Ting skjer og det er forandringer undervegs. Men jeg vet at jeg driver med foto. Det å kunne jobbe med noe man liker så godt i kombinasjonen hobby og jobb. Jeg er alltid på leting etter uttrykk.

(Marie er idag bosatt i Berlin. Der driver hun et eget fotostudio. Hun har hatt en rekke fotoutstillinger både i Tyskland og her hjemme. Hun frilanser også for VG.)