Tape the sound

Friday, March 9, 2007

Ken Opprann

(tse Old files. På trykk i Norsk fotografisk tidsskrift 2003)

"Mellombildene er livet. De jeg tar uten mål og mening."

Ken Opprann er ryggsekkreisende og freelancer. Han har vært fast fotograf i Aftenposten i 7 år. Nå er det egne arbeider og diverse oppdragsgivere som gir føde til en svært aktiv fotograf.
- Tiden i Aftenposten var nødvendig og lærerikt for å sette mine egne prosjekter i gang. Fast jobb mens jeg var her hjemme, og mulighet til å reise mye.
Ken er en fotograf som har evnen til å være på rett sted til rett tid. Noe en pressefotograf må være, og med prisbelønnede bilder fra mange av nattens dramatiske hendelser i Oslo.
Men det er i land som Kambodsja, Burma og India han trives best. - Kameraet er min unnskyldning for min tilstedeværelse, forteller Ken. Det handler om respekt for folka. Det er min måte å komme i kontakt med mennesker på, hvor jeg selv er definert som en som fotograferer. Og jeg har tålmodighet. Det at jeg blir på et sted i flere dager skaper tillitt. Jeg er ikke noen vanlig turist som løper avsted. Jeg venter heller til det er bygd opp en tillitserklæring mellom de og meg. Uansett hvem det gjelder. Da først kommer jeg inn på det virkelige livet. Som jeg ikke har noen ønsker å forandre på.
At jeg har vært der og opplevd det, er viktigere enn å få solgt bilder.
Men det blir alltid sterke reportasjer når Ken er på tur. Han har en nødvendig balanse mellom ydmykhet og evne til å få innpass. Og ifølge han selv er dokumentasjonen viktig. Allerede dagen etter er ting annerledes.
Mens vi prater viser han bilder fra flere av sine prosjekter. Tata Steelwork i nærheten av Calcutta, India er et av de. - Det er et gigantisk fabrikkområde med svært så ordnede forhold. Produksjonsområdet er stort, med over 48000 ansatte. Og Ken er ivrig til å fortelle.
Han har nettopp avsluttet en tur i Iran. Og det er et land i stor forandring. Bare på få år er det blitt en større toleransefrihet. Ungdom går hånd i hånd, noe som var og er strengt forbudt men likevel…., og narkotika problemet er stort. Ken er der, ser det, dokumenterer det, og kan fortelle om det.
Det handler om menn og maskiner, rikshawer eller likbrenning i India, fredsprisvinner i Iran, til møte med en gæren cowboy i statene som rir 800 kg okse…..
- Og nedlagte og påbegynte industrier i Norge.
Ken er fra Sandefjord og begynte allerede som 15 åring å reise rundt. Ettervert ble det litt jobbing på plattform, litt bygg og anlegg, og masse fotografering. - Jeg vet jo ikke hva jeg vil drive med så lenge foto er så morsomt, forteller Ken. - Med en gang du kaller deg fotograf, putter en seg selv i bås, sier Ken. - Det er rett og slett for gøy! Men alvoret er aldri langt unna. Det kan bli tøfft, og man skal ikke forandre på noe som er en del av en større samfunnstruktur.
Ken Opprann er der for å dokumentere.