Tape the sound

Monday, December 19, 2022

Sommerjobb på Ramme Gård

Denne sommeren hadde jeg verdens beste sommerjobb. Jeg var nemlig guide på Ramme Gård i Hvitsten. Det skulle bli mange fine rundturer på Havlyst. Norges fineste have. 


Selfie på Havlyst

Ramme gård har en historie helt tilbake på 1840 tallet. Om du blir med på en rundtur en dag, så skal jeg fortelle. Det eneste jeg kort vil fortelle her, er at Petter Olsen har vært stedets grunneier siden 1968. De senere år er det investert betydelige summer på Ramme Gård. Blant annet et flunkende nytt hotell, og et utrolig stilig galleri under bakken. Årets tema var kunstnere fra gammelt av, som på et eller annet tidspunkt har oppholdt seg i omegnen. Hvitsten, Son, Drøbak. 


Rafaelle søylen hvor vandringen begynner.

Vi kommer heller ikke unna det faktum at Edvard Munch bodde her fra 1906. Nedre Ramme, Muncheramme, var stedet han elsket å lage bl. a. store utendørsmalerier. Han hadde også en trykkpresse her. Huset han bodde i, er totalrenovert og er åpnet for visning i år. 


Inspirert av Terrakottakrigerne fra Kina har Marianne Heyerdahl laget denne skulpturen som står i Havlyst

Mine guidede turer ble først og fremst Havlyst. Med alle dens skulpturer, vannfontener og småhus. Men det er blomsterfloraen som gjør denne haven til en fryd for øyet. Og det skifter gjennom hele sommeren. 

Jeg var også heldig som holdt noen omvisninger i galleriet. Sommeren gikk altfor fort. Men det hyggelige er at jeg er på plass neste år også, om alt går etter planen. Da regner jeg med at vi sees?! 

tse


Bryggerhuset som engang stod på Lovisenberg i Oslo, ble flyttet hit.