Tape the sound

Tuesday, July 27, 2010

Musikkdager i Flatdal

Nesten en hel uke for meg selv på fantastiske Minnesjord i Flatdal til å komponere musikk! Det kan ikke bli bedre, og dagene ble brukt effektivt.
Så her satt jeg altså på dette herlige sted, uten internett (tidstyven…) og kunne konsentrere meg utelukkende om å skape musikk.


Stedet i seg selv er enormt inspirerende med de gamle bygninger og fortidsfølelsen midt i naturen. Det var Kai Fjell som i sin tid satt opp dette tunet, og det er etterkommere av familien som bruker det i dag. Hyggelig da at jeg er nesten som en del av dette…. Jeg har vært her flere ganger før og det har vært en drøm som går i oppfyllelse å være alene og kreativ her.
Det viktige i en slik prosess er rutinene. Om morgenen var det kaffe og røyk. Så begynte en gjennomlytting og småjustering av arbeidene kvelden før. Frokost-lunsj i 12-ett tiden. Diverse musikk lytting av inspirasjonskilder som Tangerine Dream, Vangelis, Ketil Bjørnstad, Thomas Fehlmann, Wolfgang Haffner, Trey Gunn m.fl.
Så tok mitt arbeid til sånn i 16-17 tiden. Da holdt jeg gjerne på frem til 01-03 om natten.
Selv om mye av det jeg lager er basert på loops, var det noe som løsnet på denne turen. Egen spilling ble mitt lille gjennombrudd på denne turen. Samt å skru knotter i synthen (Midi) for å finne de riktige lydene. Ikke minst det at jeg lager det meste selv nå, uten loop hjelp. Med alle lyder, basser og melodilinjer som hører til i låtene. Et stort skritt videre i min komponering, og jeg er virkelig fornøyd med å ta dette skrittet.


Det er jo en ny greie at jeg lager musikk, og jeg har vel 1 års jubileum nå omtrent. Det startet som noe gøy i Garage band (software-program) og jeg kjøpte Logic Pro og et midi keyboard i desember 2009. Da ble både lydbildet og musikken bedre.
Nå har jeg altså fått helt dilla, og jobber mot å få til en CD utgivelse en gang på nyåret neste år.
Uansett så har jeg aldri rørt et instrument i hele mitt liv, fordi jeg var for glad i å høre på. (Og formidle.. Både som DJ og programleder.) Så mange dyktige musikere.
Helt til jeg altså prøvde selv, nå i godt voksen alder.
Under denne posten kan du høre låter som kom ut av denne turen:
”Skogen”, ”The dream” og ”Hymne”
Flere ideer og skisser ligger klar på maskinen, men de må etterarbeides litt.
Takk til Gro og Bamse for at jeg kunne være på Minnesjord!
Går alt etter planen skal vi (Helene og jeg) lage en musikkvideo til ”Langt hjem” i slutten av denne uken. Ideen til musikkvideoen skapte vi på sist tur til Flatdal. Som sagt så er dette et deilig, kreativt sted å være. Hør musikken i bloggen min under dette. Eller klikk ”soundcloud” på menyen, så får du alle opp, etter hverandre.
Tom Ståle Engebretsen

(Må snart finne på et artist psevdonym. Dj Loco er DJ navnet mitt. Synes jeg bør ha noe annet som artist. Om jeg kan kalle meg det da. Vurderer kanskje Tom Davidson basert på familienavnet på morssiden min. Åpen for synspunkter.)