Tape the sound

Monday, May 24, 2010

UGRESS





Ugress konsert

Lørdag 15 mai ble en stooor dag for undertegnede. Da stod nemlig Ugress ved Gisle Martens Meyer på scenen på Cafè Månefisken. Første konserten hans i Oslo på 5 år.

Det er ikke til å komme unna at jeg synes dette er noe av det absolutt beste innen norsk electronica i dag. (Röyksopp blekner i forhold) Gisle har i år hatt en konsertserie i Bergen (hjembyen) omtrent hver måned i år. Og det har vært på nippet til at jeg har dratt i ens ærend for å få med meg dette. Så kommer han til Oslo, og jeg er mer enn glad!!

I tillegg fikk jeg møte han tidligere på dagen for en fotoshoot (se øverste bilde) og et kjapt radio intervju. Dette kommer på Rock fm nærmere sommeren.

Uansett så var det klart for konsert, og for et herlig show det ble. Alene på scenen, med egen film som samarbeidspartner. Og nettopp slik fungerer denne konserten på absolutt beste måte. Gisle er energisk bak macen, og et lite trommekitt ved siden av. Han gir oss det beste av Ugress låter. Energisk, drivende, fengende, mørkt, suggererende, humoristisk, melodiøst. Det er slikt jeg kan få ståpels av.

Ellers vil jeg sterkt anbefale å lytte til hans sideprosjekt; Nebular Spool. Dette er i mine ører noe av det herligste som finnes, og de 3 plater herfra går jevnlig i både bil og heim.

Jeg har bare ett ønske for Gisle Martens Meyer`s prosjekter: La verden oppdage denne musikalske videunderfyren snart! Han fortjener ros og stort publikum.

PS: Ny Ugress plate kan være på trappene til høsten, om han får tid….