Tape the sound

Sunday, March 18, 2007

Mimsy Møller

(tse O Files. På trykk i Norsk fotografisk tidsskrift 2003)
"Jeg bruker kameraet som et verktøy, som nøkkel til folks liv jeg ellers ikke ville vært i kontakt med. Uten modellen er jeg ingenting. Personene er viktig for meg."

Mimsy Møller har i 20 år jobbet som fotograf i Dagsavisen. (tidligere Arbeiderbladet) Blander man dette med Mimsy`s egen kulturinteresse, så har man med en sosialt engasjert og interessert fotograf å gjøre. Hun var blant annet med i Radio Orakel på 80 -tallet og hadde ansvar for produksjon og direktesendinger med hovedvekt på kultur/feature. I bagasjen fra tidligere tider har hun også med seg en bachelor of arts (B.A) og freelance tilværelse i U.S.A.
Og det er hennes lange karriere i Dagsavisen, som gjør at mange er blitt fortrolig med hennes bilder. - Fordelen med å være i en avis, er at visse typer problemer kan man ikke løpe ifra, forteller Mimsy. - Jeg er stolt av å jobbe i en avis med integritet og verdiforankring. Man må holde koken og ta ansvar for det selv. Det vil på en måte alltid være to sider her; Det er en del av meg som har en sterk selvsikkerhet. Du må vise at du er sikker. Samtidig vil det alltid være et nervepress, en prestasjonsangst som alltid går over når man er i gang. Dette blir ikke det minste lettere med årene. Men jeg er ikke stressa på jobb. Det er viktig å være avslappet. Man skal ha det hyggelig og gøy.
Tiden er blitt et sentralt tema for Mimsy. Hun har et rolig og sterkt overbevisende forhold til hva man bør ta til seg. - Vi har så mye kulturtilbud i Oslo at man må komme seg ut. Det er så mye kvalitetsgreier som ligger der ute.
Selv har hun et bevisst forhold til hvordan hennes egen tid skal brukes. - Det er viktig å fylle opp, forteller hun. - Enten det er film, musikk, kunsthistorie, dikt eller teater. Det er mye å lære av teater. Bare se på lyssettingen.
-Man må lære å se hva som er viktig. Det er inspirasjon å hente mange steder.
Hun har vært aktiv på svært mange workshoper. Morten Krogvold sine er intet unntak. - Han har lært meg mye om utholdenhet, forteller Mimsy. - Selv om man ligger våken en natt, så har det ingenting å si. Det er en mental greie å skru på evnen til å gjøre en god jobb. Man kan tyne seg selv veldig langt.
Det er aktiviteten bak kameraet som er Mimsy. Hennes signatur er portrettbilder av andre mennesker. Foto er hobbyen, og det som skaper egne prosjekter i kjølvannet av fast "9 til 5 jobb" i Dagsavisen. Dette har ført til både utstillinger og bøker. Samtidig er hun tilknyttet bildebyrået Samfoto.
- Det er lett å motivere seg og jobbe når man har kanaler en kan bruke. Det er moro å vise seg frem med for eksempel sort/hvitt bilder. Jeg tror det er viktig å ha noen mål. Noe å strebe imot.
Men å fortelle om hennes nye mål vil hun ikke. - Det er å ta vekk magien fra noe som er i planleggingsfasen, sier Mimsy Møller. Vi får smøre oss med tålmodighet.