Tape the sound

Friday, July 24, 2009

Freddy Holm

- Det er FAN-TAST-ISK!

Av Tom Ståle Engebretsen

Freddy Holm`s smittende engasjement og entusiasme er overveldene.

Vi befinner oss på Trehörningen, mellom Arvika og Säffle. Her holder Freddy til i et gammelt skolebygg han kjøpte for 6 år siden. Han har brukt tid og krefter på å gjøre stedet om til et atelier og sommergalleri. Og det er svært. Det mangler ikke på boltreplass hos Freddy. Ikke ideèr heller. Hagen, huset, bildene, alt er i konstant utvikling.

 

Freddy er en mann som snakker mye, fort og med engasjement. Vålerenga dialekten gir ingen tvil om opphavet.

- Dødskult! Fantastisk! Jævlig bra!

Han er en ekte kunstnersjel med mye humør. Sommervennen i hagen er hoggormen Kurt!

- Jeg skulle flytte på noen stålplater og der lå han. Kurt! Dødsbra!

Vær morgen ser Freddy til at Kurt har det bra og er på plass. Ellers i hagen har Freddy laget seg skrivestue og ute atelier.

- Men grønnsaksbeddene er en katastrofe, ifølge Freddy. Ugresset har tatt overhånd. Men han har en plan. Når han får tid.

Huset består av hundre store rom. I hvert fall virker det sånn. Det står bilder overalt og galleriveggene er fulle. Det er i hovedsak malerier som dominerer huset.

Freddy Holm har bakgrunn som grafiker i sin yrkeskarriere. Likevel er det foto og film som har vært hans store lidenskap. Han er en teknisk utfordrer med stor eksperimentell lyst. Og han vet hva han driver med. Han kan sitt fag, og han tørr å prøve nye løsninger. Det er bevegelse i en stor produksjon. Maleriene er de senere årene blitt noe som gir den endelige utløsningen for alle hans ideèr og galskap.

- Jeg driver med naivisme, forteller Freddy.

- Jeg ser etter rare former, rare mennesker, rare ting i mye av det jeg gjør.

I maleriene er det overflod av fantasirikdom. Døden er tilstedeværende og humoren ligger i alvoret. Det er skildringer av relasjoner med kraft, sjel og blod.

- Jeg har gjort en hovedfeil i livet mitt, forteller Freddy ;

- Jeg har vært cowboy. Jeg skulle nok helst ha vært på steder der man har et felleskap. Et sted hvor det er mulig å utveksle erfaringer og ideér.

I dag er det muligens lite igjen av den erkjennelsen. Freddy har funnet sitt sted og har fullt opp med ting å gjøre. Han er en arbeidende livsnyter som kan holde på med det han vil, og gjør det. Og det er lov for alle å besøke Trehörningen. Det er noe han setter stor pris på, og undertegnede har hatt en FAN-TAST-ISK opplevelse med kunstprat, eksistensielle spørsmål og kreative input. Alt er mulig hos Freddy Holm.  



(Maleriene til Freddy Holm er vist her med kunstnerens tillatelse. Klikk på bildene, så blir de større)