(tse Old Files. På trykk i Norsk fotografisk tidsskrift 2003)
Det ble foto, for jeg var ikke egnet til noe annet!
Lill Ann Chepstow-Lusty gjorde sitt livs valg, og bløff, ifølge henne selv da hun gikk på Eastbourne college of art and design.
- Riktignok var og er jeg glad i tegning og maling, men det blir bare 1 eksemplar av hvert arbeid. Derfor måtte jeg begynne med foto. Jeg trengte en negativ.
Hun er født og oppvokst i Eastbourne, den sør -engelske pensjonistbyen som hun selv kaller den. Til Norge kom hun i 1980.
- Jeg begynte helt mine egne veier, uten forbilder forteller Lill Ann. - Det falt så langt utenfor det man hadde sett.
På slutten av 70 tallet deltok hun med bilder av menn i erotiske situasjoner på ICA i London. Det var sågar ikke vanlig at kvinner tok slike bilder av menn, og utstillingen skapte rabalder. I Norge lagde hun en kalender, "Pin Downs" om menn. Hun satte homofili inn i en bilderamme som avmystifiserte et helt miljø, nettopp for å oppnå større toleranse. Det måtte altså en kvinne til.
Lill Ann jobber mye med miljøer. Hun får innpass og aksept, og graver dypt og morsomt i fordommer og tradisjoner.
- Det er en besettelse, forklarer hun. - Kameraet er unnskyldningen. Det hender jeg fotfølger turister i Oslo. Det er en lek, jeg bare må forfølge. Se hvordan de oppfører seg og kler seg. Det er så morsomt å se hva rolle og identitet gjør med ens personlighet. Ingenting er vel mer "lost" enn en turist i Oslo…
Det er menneskelige betraktninger og beskrivelser som gjør Lill Ann til en fotograf med humor og detalj-beskrivelser som gjør noe med en. Det er ærlige bilder av mennesker som står litt utenfor det vanlige aksepterte mønsteret. Blant annet har hun gitt ut en bok som heter "Helt Texas" om norske cowboyer. Joda, de finnes.
- Bare se på viking tradisjonen, sier hun. - Det er i utlandet de dyrker norsk tradisjon. De siste årene har hun jobbet med å oppsøke vikingfestivaler. Om enn noe missforstått, skal man lese mange av bildene hennes. Og det er der fascinasjonen ligger. At ikke alt er helt som det skal, eller er det kanskje akkurat det det er. ..
Hun jobber både dokumentarisk og med iscenesettelse. Gjerne med ting som har tabu stempelet.
- Iscenesettelse begynte jeg med allerede i -78, forteller Lill Ann. - Du skaper din egen virkelighet. Du formidler noe. Det er et perfekt øyeblikk uansett.
Så fra en dokumentarisk viking fortelling, blir det nå en iscenesatt lesbe historie.
- Når jeg får aksept for en ting, så må jeg bare gjøre noe helt annet, forteller hun.
Tanken bak høstens utstilling er like enkel som den er avansert morsom. Med utgangspunkt i den russiske jenteduoen "t.A.t.U." som er en jippo av dimensjoner med lesbe image og markedsføring, så ville Lill Ann ta tilbake et lesbisk ikon. Hun fikk sydd skole-pike drakter i voksen størrelse og puttet ordentlige lesber inn i rollen. Ikke noe tull, ekte vare, ordentlige lesbepar.
Resultatet er blitt utstillingen "Take 2". Bilder med humor, sex og ironi som er så tykk at bildene blir ikoner på "real life." Begrepene snues på hodet og situasjonene blir annerledes enn det vi vanlighvis forventer.
- Det er voksne jenter jeg bruker til bildene, forklarer hun. Det handler om 100% sikkerhet, og da kan jeg spille på hele porno-industrien og image bygging.
Lill Ann Chepstow-Lusty er godt væpnet til nytt rabalder, med et stort smil.